Har vi lett for å tro at elever forstår mer enn de faktisk gjør? I en norsktime i dag holdt elevene på
Oppgaven ble enkel den når de fikk styrket sin semantiske
bevissthet i forhold til begrepet 'kolonne'.
Senere på dagen oppstod samme problemet. Denne eleven holdt på med oppgaver i
faget rle. Eleven skulle svare på et spørsmål som gikk direkte ut på å forklare
hva tre ord betydde. Det ene ordet var bl.a. 'Skjende', jeg husker ikke de andre. Eleven leita opp dette ordet i
ordboka, men fikk opp nye vanskelige ord, bl.a. 'vanære' og 'krenke'. Hun
sa: "Jeg skjønner ingenting." Jeg sa til henne: "Du kan jo slå
opp det ordet også." Da blåste hun bare og sa: "Det gidder jeg
ikke!"
Hva er det som gjør at elever
velger å spørre læreren i stedet for å prøve å finne ut svaret selv? Hvorfor
gir de opp så lett? Er det latskap? Har de hatt lærere som har gjort dem
bjørnetjenester? Hvordan er utvalget av
lesestrategier? Har det blitt stilt for lite krav til elevene?
Hva gjør dere i en slik situasjon?
Veldig gode eksempler på hvor stor betydning begreper har i en læringssituasjoner, altså hvordan et uforståelig begrep kan "sabotere" elevenes motivasjon og arbeidsinnsats. Jeg vil som du anta at disse elevene ikke var vant til å slå opp i en ordbok, eller andre selvhjelpende tiltak, ettersom såpass mange henvendte seg til deg om samme oppgave. Her tenker jeg at et "støttende stillas" (Bruner) er viktig for å hjelpe elevene videre til sin mulige utviklingssone. Man kunne for eksempel organisert elevene i grupper, med den hensikt at de kunne støtte hverandre i arbeidet med utfordrende oppgaver. Jeg tenker også at elevene burde få trening i å slå opp i en ordbok, og en innføring i hvordan en ordbok leses (ulike ordklasser, synonymer osv.)
SvarSlettBør man kunne forvente at elever på 7. trinn kan slå opp i en ordbok?
Helt enig. Godt eksempel på metode. I teorien er jo dette bra, men i virkeligheten må man passe på at det ikke blir slik at de "flinke" elevene skjønner hvordan en gjør det og de "mindre flinke" bare kopierer. Elevene bør også få mest mulig øvelse i hvordan en skal samarbeide.
SlettJeg mener at en må kunne forvente av en elev på 7. trinn (normalt) skal kunne slå opp i en ordbok. Teksten som står i en ordbok er en sakprosatekst. I læreplanen står det følgende under skriftlige tekster:
Elever skal kunne
- lese et mangfold av tekster i ulike sjangrer og av ulik kompleksitet på bokmål og nynorsk: norske og oversatte, skjønnlitterære tekster og sakprosatekster
- bruke ulike lesestrategier tilpasset formålet med lesingen
- bruke oppslagsverk og ordbøker
http://www.udir.no/kl06/NOR1-04/Kompetansemaal/?tbm=7