søndag 28. oktober 2012

Etisk kortstokk

I Beates blogg tar hun opp nettmobbing. Jeg viser til dialogen der hvor jeg kommer med følgende ide:
Det blir jo jobbet mye mot mobbing i skolen. Dette er noe en er nødt til å arbeide med hele tiden. Jeg tror det er naivt å tro at man skal kunne kontrollere hva elevene gjør på nettet til enhver tid. Derfor må det arbeides preventivt. Min tanke er mye likt det Ina nevner. Men det må gjøres på en slik måte at elevene selv kommer frem til resultatet.
Jeg har en ide om å lage en kortstokk med etiske dilemma ang. nettbruk som avsluttes med et spørsmål. Kortstokken må inneholde minst 40-50 kort.
Eks:
Du blir vitne til at en klassekamerat blir mobbet på Facebook.Hva gjør du?
En gang i uka (eller så ofte en har tid) kan en la en elev trekke et kort fra kortstokken. Elevene får mulighet til å uttale seg. Det skapes en dialog om det etiske dilemmaet som står på kortet. På denne måten kan man arbeide preventivt mot alle slike etiske spørsmål.

Oppfordringen og ideen fra Beate er at vi kanskje kan prøve å lage en slik etisk kortstokk sammen i klassen. Jeg oppforder derfor alle som vil delta om å komme med forslag til slike etiske dilemmaer med påfølgende spørsmål. Forslagene legger dere inn som kommentarer under her. Så kan vi kanskje lage hver vår kortstokk.

21 kommentarer:

  1. Du ser at kompisen din har gått fra pc'en sin uten å logge ut av Facebook. Hva gjør du?

    SvarSlett
  2. Venninna di har lastet ned en film via Pirat Bay på uTorrent. Hva mener du om det?

    SvarSlett
  3. Du har vært på fest og du har tatt mange bilder. Dagen etter har du lyst til å dele disse bildene på sosiale medier. Hva gjør du?

    SvarSlett
  4. Du ser på videoblogger sammen med venninnen din, og hun vil skrive en kommentar som du ikke synes er noe morsom... Hva gjør du?

    SvarSlett
  5. Du finner et upassende bilde på et nettsted av en i klassen din.. Hva gjør du da?

    SvarSlett
  6. Kompisen din har laget en falsk facebook-profil, som han bruker til å skrive ting han aldri hadde sagt under sitt eget navn.. Hvordan reagerer du?

    SvarSlett
  7. Noen i klassen din har laget en blogg hvor de later som at de er en annen på skolen, og de legger ut bilder og tekster under hennes navn... Hva gjør du?

    SvarSlett
    Svar
    1. Flotte etiske dilemmaer, Beate. Dette blir bra :)

      Slett
  8. Du har sett en venn har skrevet om en ide han/hun har. Du får lyst til å skrive om temaet selv. Hvordan går du frem?

    SvarSlett
  9. Du ser læreren din har lagt ut en film på bloggen fra en klassetur. Du er med på filmen, men han har ikke spurt deg om tillatelse. Hva gjør du?

    SvarSlett
  10. Klassen din lager en Facebookside og vennen din er administrator. Du ser at "Jens" ikke blir lagt til i gruppa, til tross for at han har profil der. Hva gjør du?

    SvarSlett
  11. Du er med på gruppe. Det er delvis gruppearbeid. Dere skal alle filme, men dere skal lage hver deres film. Det betyr at alle i gruppa skal dele klippene. Du oppdager etter hvert at en av gruppas medlemmer ikke deler sine klipp. Hva gjør du?

    SvarSlett
  12. Du ser flere i klassen din skrive stygge ting, til en og samme person. Hva gjør du?

    SvarSlett
  13. God idé og bra initiativ for at vi skal få/beholde et tett og forpliktende forhold til arbeid mot mobbing digitalt og ellers. Mange gode forslag til etiske dilemmaer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Skulle ønske at flere kom med på denne. Det kunne vært et flott verktøy.

      Slett
  14. Kjempegod ide! Jeg lagde for to år siden et slags brettspill med etiske dilemma knyttet til IKT. Det brukte vi i 6.klasse, og fikk noen veldig fine dialoger gruppevis i klassen. Spillet fungerte ved at de leste opp en påstand fra bunken, la brikken sin på brettet som var delt inn i tre deler "Enig, delvis enig og ikke enig". Deretter måtte alle begrunne hvorfor de var enig/uenig, og til slutt bli enig på gruppen om hva som var det riktige.
    Spill er supert!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det fungerte sikkert på samme måte som denne kortstokken er tiltenkt. Poenget er jo å få igang en dialog og sette fokus på dilemmaene. Var det spillet noe som det går an å kjøpe?

      Slett
  15. Det finnes helt sikkert lignende spill som er mulig å få kjøpt, men akkurat det jeg lagde finnes dessverre bare i tre utgaver (vi delte klassen i tre grupper).

    SvarSlett
    Svar
    1. Ok, jeg får sjekke om det går an å få kjøpt :)

      Slett